آشنایی با قطعات مختلف خودرو_1

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در صحبت با دوستان خود که از قضا مکانیک باشند یا آشنایی با ماشین داشته باشند اصطلاحاتی را در رابطه با خودرو بشنوید که تا بحال نشنیده اید و دچار سردرگمی شوید و یا اینکه دست داشته باشید از ماشین وقطعات مختلف آن آشنا باشید و از نحوه ی کارکرد خودرو ر در بیاورید . ما در این مقاله و مقالات بعدی شما را با قطعات مختلف خودرو و نحوه ی کارکرد آنها آشنا میکنیم تا در این رابطه اطلاعات جامعی را به شما آموزش دهیم .

یونیت کنترل سیستم ABS
این سیستم از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمز گیری جلوگیری میکند و همین دلیل موجب سر نخوردن خودرو شده و با کاهش مسافت ترمز به دلیل قفل نشدن چرخ ها عملکرد سیستم فرمان و پایداری خودرو نیز برهم نمی خورد. یونیت کنترل ABS در حقیقت مغز اصلی این سیستم است و با اطلاعاتی که دریافت میکند فرمان عمل ABS را صادر می کند. اطلاعاتی که این سیستم بر اساس آنها تصمیم به فعالسازی ABS میگیرد یکی دانستن سرعت چرخها و دانستن فشار ترمز است . در صورت خرابی یونیت ABS، چراغ زرد یا نارنجی رنگی در قسمت صفحه کیلومتر روشن میشود و به شما اخطار میدهد. البته روشن شدن این چراغ همیشه به معنای خراب شدن واحد کنترل نیست چون این قسمت به سختی دچار مشکل میشود. هنگامی که با این چراغ روشن مواجه شدید، ابتدا حسگر سرعت سنج یا فشار ترمز را بررسی کنید. این قطعه قیمت بالایی دارد و هزینه ی بالایی برای تعویض آن باید بپردازید .

قطعات مختلف موتور خودرو
بلوک سیلندر
بلوک سیلندر ، در واقع بیس و پایه سایر اجزا و قطعات موتور می باشد چرا که می توان گفت سایر اجزا موتور به نوعی به آن متصل می شوند و بلوک سیلندر معمولا حجیم ترین و سنگین ترین قسمت یک موتور می باشد. در بعضی از موتورهایی که تعداد سیلندرهای آن زیاد می باشد ، جهت کاهش عرض بلوک سیلندر و در نتیجه کاهش عرض کلی موتور خودرو و همچنین کارکرد بهتر موتور خودرو ، موتور را به صورت V شکل می سازند یعنی نصف بوش های سیلندر را با زاویه ( نسبت به میل لنگ ) و به صورت جفت در روبروی یکدیگر قرار می دهند.

سرسیلندر
به قطعه ای که در بالای سیلندر خودرو قرار دارد سرسیلندر میگویند . محل قرارگیری اتاقک احتراق، شمع و سوپاپهای دود و هوا که در انجام واکنش احتراق نقش دارند، میباشد. این قطعه آلومینیومی قسمت بالای بلوک سیلندر که محفظه اتاق احتراق و سوپاپهای دود و بنزین، منیفولد گاز و هوا، میل سوپاپها، محل نصب شمع خودروو تایپیتها را شامل میشود. همچنین بخاری آب و روغن نیز داخل قطعه سرسیلندر جهت خنک کاری محفظه احتراق موتور خودرو طراحی شده است.

واشر سر سیلندر
واشر سر سیلندرقطعه ای در موتور خودرو است که ما بین سیلندر و سرسیلندر قرار دارد و وظیفه آن ایجاد یک آبندی کامل بین سیستم های مختلف روغن رسانی ، آب ، و احتراق موتور میباشد. واشر سرسیلندر واشریست از جنس پنبه نسوز به علاوه فولاد و مس می باشد. خرابی رایج در مورد واشر سر سیلندر سوختن آن می باشد .

میل لنگ
میل لنگ قطعه ای در خودرو است که حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل میکند . لنگهای این قطعه به پیستونها متصل می شوند . در خودروهایی با موتور خطی، به تعداد سیلندرها لنگ داریم و در خورجینیها (V) این عدد نصف تعداد سیلندرهای خودرو می باشد.

با تو جه به طولانی بودن مطالب بقیه مطالب را در مقالات بعدی به عرض شما عزیزان میرسانیم . ممنون که تا آخر این مقاله با ما همراه بودبن امیدوارم مطالب گفته شده برای شما کارآمد باشد . ممنون .