اصطلاحات خودرویی – 1

در این سری قسمت ها قصد داریم به بررسی اصطلاحاتی که روزانه و در گفت و گو ها می شنویم بپردازیم و معنای آن ها را بهتر بدانیم. ابتدا موارد ساده و ابتدایی را بررسی کرده و رفته رفته به اصطلاحات تخصصی تر خواهیم پرداخت.
ای بی اس (ABS)

ABS سر واژه کلمات anti-lock brake system و نوع پیشرفته تر سیستم ترمزهای معمولی در خودروهاست. سیستم ترمزی که به منظور حفظ توانایی راننده در هدایت خودرو در هنگام شرایط ترمز اضطراری طراحی شده است. ترمزهای معمولی هنگام ترمز اضطراری قفل شده و فرمان را از دست راننده خارج می کنند.
کیسه هوا (Airbag)

ایربگ یا همان کیسه هوا، یک بالشتک هواست که در زمان ضربه فعال شده و در اثر واکنش های شیمیایی پر از گاز می شود و به گونه ای طراحی شده است که از قسمت های بدن شخص در تماس مستقیم با اجزای داخلی وسیله نقلیه مانند ستون فرمان یا داشبورد محافظت کند. همچنین در خودروهای بروزتر شیشه ها و نقاط دیگر نیز به کیسه هوا مجهز شده اند. در خودروهای مختلف هر جا کلمه Airbag را مشاهده کردید بدین معنی است که آن نقطه تحت پوشش کیسه هوا قرار گرفته است.
شاسی بلند (SUV)

خودروی شاسیبلند یا اسیووی (sport utility vehicle یا بهطور مخفف SUV) به گونهای از خودروها میگویند که برای کاربرد بیابانی و پیمودن مسیرهای ناهموار طراحی شدهاند. این خودروها بطورمعمول دو دیفرانسیل هستند و فاصله محور آنها تا سطح زمین بیشتر از خودروهای عادی است. البته با گذشت زمان و استقبال مردم به این سبک از خودروها، خودروسازن نمونه های ساده تر و کوچک تر که قابلیت های کمتری نسبت به یک خودروی آفرودی دارند را وارد بازار کردند که کاربرد آن ها مانند یک خودروی سواری صرفا به جاده و خیابان منتهی می شود.
کوپه (coupe)

به آن دسته از خودروها که بر خلاف خودروهای معمولی که چهار در دارند، دو در داشته و ظاهر اسپرتی دارند خودروهای کوپه می گویند. باز بسته به نوع خودرو ممکن است چهار نفره یا دو نفره باشند یا حتی سقف باز شو (کروک) نیز داشته باشند. در خودروهای چهار نفره برای نشتن روی صندلی عقب، صندلی جلو را خم کرده و سوار می شوند.
داشبورد

تمام قسمتی که دقیقاً در زیر شیشه جلو اتومبیل قرار گرفته است و در آنجا موارد مختلف مانند نشانگرها، دکمه های تنظیم سیستم تهویه، سیستم صوتی و فرمان نصب شده است.
دیفرانسیل

دیفرانسیل قطعه ای است که بسته به نوع خودرو بین چرخ های جلو یا عقب قرار می گیرد و وظیفه تقسیم قدرت موتور بین چرخ ها را برعهده دارد. حال اگر این تقسیم قدرت روی چرخ های جلو باشد به آن خودرو اصطلاحا دیفرانسیل جلو می گویند و همینطور اگه روی چرخ های عقب، دیفرانسل عقب می نامند. برخی خودروها مانند خودروهای آفرودی دو دیفرانسیل هستند که ساختار پیچده تری دارند.
آفرود

مسیرهای خارج از جاده ی معمولی آفرود نامیده می شوند. خودروهای آفرودی، خودروهایی با مشخصات فنی پیچیده تر و امکانات بیشتر از خودروهای معمولی ساخته شده اند و برای دسترسی به نقاط صعب العبور، امداد و حتی تفریح مورد استفاده قرار می گیرند.
اسب بخار

مقیاسی برای اندازه گیری قدرت موتور که معمولا با علامت hp به معنای horsepower نشان داده می شود. هر چه اسب بخار بیشتر باشد موتور خودرو قدرتمندتر است و توانایی بیشتری در به حرکت در آوردن وسیله نقلیه دارد.
رد لاین (Red Line)

حداکثر تعداد rpms (در اصطلاح دور موتور) که در آن وسیله نقلیه به صورت ایمن می تواند کار کند. این عدد توسط یک خط قرمز روی کیلومتر سنج نشان داده شده است. هر چه دور موتور بالاتر رود، فشار بیشتری روی خودرو وارد خواهد شد و اگر وارد محدوده قرمز رنگ شوید امکان آسیب دیدن خودرو بالا خواهد بود.
سنسور پارک

سنسورهای پارک در ابتدایی ترین حالت، در قسمت عقب خودرو نصب شده و هنگام قرار گیری در وضعیت دنده عقب فعال شده و معمولا با صدا و علائمی فاصله شما تا موانع پشت سر را اعلام می کنند. در مدل های پیشرفته تر این سنسورها در اطراف خودرو نیز نصب شده و در هنگام پارک کردن به راننده کمک می کنند.