بایدها و نبایدهای تزئینات خودرو

تغییرات در اجزای مختلف ماشین و خارج کردن آن از حالت کارخانه، همواره یکی از جذاب ترین و سرگرم کننده ترین کارها برای علاقه مندان ماشین در سراسر دنیا است. با توجه به عدم تولید خودروهای جدید با استفاده از طراحی های روز دنیا در کشور ما و مشکلات و کمبود امکانات بسیار خودروهای تولیدی، این کار بین جوانان ایرانی از استقبال بیشتری برخوردار است. تغییرات در قسمت های مختلف خودروهای داخلی و اندکی توجه بیشتر به ظاهر باعث قابل تحمل تر شدن آن می شود. در اینجا قصد داریم تا مواردی که بیشتر مورد دستکاری قرار می گیرند را با هم بررسی کنیم و با حدود آن ها بیشتر آشنا شویم.
چراغ ها
یکی از ساده ترین کارها برای افزایش زیبایی ماشین، تغویض چراغ های اصلی با چراغ های اسپرت موجود در بازار است. برای اینکار توجه داشته باشید که برخی از نمونه های موجود، نور کمتر یا نور بیشتری تولید می کنند که این مورد علاوه بر خلاف قانون بودن، خطر تصادف را نیز افزایش می دهد، پس از نمونه های استاندارد استفاده کنید. همچنین تغییر رنگ لامپ های اصلی نیز خلاف قانون محسوب می شود و جریمه دارد. مثلا شما نمی توانید به جای نور نارنجی برای راهنما از نور آبی یا هر رنگ دیگری استفاده کنید. استفاده از لامپ های پر قدرت مانند زنون به نحوی که آزار خودروهای دیگر را به دنبال داشته باشد، توقیف خودروی شما را به همراه دارد.

رینگ و لاستیک
با توجه به استفاده از ساده ترین نوع رینگ و لاستیک در خودروهای داخلی توسط کارخانه، بسیاری از افراد بعد از مدتی به فکر تعویض آن ها با نمونه های بهتر را دارند. برای انتخاب یک رینگ مناسب به هیچ وجه کیفیت را قربانی زیبایی نکنید و از رینگ های مناسب برای خودروی خودتان استفاده کنید. همچنین در نظر داشته باشید تغییر در اندازه های استاندارد کارخانه باعث بروز اشتباهاتی نظیر سرعت سنج خواهد شد. پس برای انجام این کار حتما به افراد حرفه ای مراجعه کنید و مشورت بگیرید. برای به دست آورن اطلاعات بیشتر مقاله درباره لاستیک خودرو بیشتر بدانیم را مطالعه کنید.

بدنه
تغییرات بدنه نیز بیشتر برای زیبایی انجام می شود و معمولا تاثیری در عملکرد ماشین ندارد. نصب باله، دیفیوزر، بامپر و چسباندن استیکرهای مختلف از جمله آن ها محسوب می شود. توجه داشته باشید چسباندن استیکرهای مغایر با عرف جامعه و قوانین کشور برخورد قانونی پلیس را به دنبال خواهد داشت.

ارتفاع
با توجه به ناهموار بودن خیابان ها و جاده ها مخصوصا در مناطق غیر شهری و روستایی، خودروسازان ارتفاع خودروهای تولیدی را بالاتر از حد معمول در نظر می گیرند به نحوی که اگر خودروی صفر کیلومتری که هیچ سرنشین ندارد و خالی از بار است را نگاه کنید از ارتفاع زیاد آن متعجب می شوید. اما با توجه به اینکه مردم کشور ما عادت به حمل وسیله های زیاد در سفر هستند، این ارتفاع را مناسب می دانند و تغییری در آن ایجاد نمی کنند. ولی کاهش ارتفاع همواره مورد توجه دوستداران خودرو از گذشته تا کنون بوده و با آمدن تکنولوژی های جدید مانند پنوماتیک، این کار را آسان تر و جذاب تر از قبل کرده است. برای اینکار نیز باید بدانید که با کاهش ارتفاع خودرو، به افزایش لذت رانندگی و فرمان پذیری بیشتر و از آن طرف افزایش خرابی های جلوبندی و به سر و صدا افتادن اتاق بعد از مدتی ختم خواهد شد.

موتور
تغییرات در سیستم موتوری به منظور افزایش شتاب و قدرت خودرو و بیشتر برای مسابقه انجام می شود. توجه کنید هرگونه تغییر در عملکرد سیستم موتور مانند ریمپ و… توسط افراد متفرقه، نتیجه ای جز خرابی و ایجاد هزینه های زیاد نخواهد داشت. پس قبل از هر کاری با افراد متخصص مشورت کنید.

سیستم صوتی و بوق
گوش دادن به موسیقی در حال رانندگی برای بسیار از افراد لذت بخش است. اگر شما هم سیستم صوتی خودروی خود را تقویت کرده اید، به هیچ وجه حق ندارید صدای آن را تا حدی بالا ببرید که باعث آزار دیگران شود. در این صورت علاوه بر آسیب دیدن سلامتی خودتان و از بین رفتن تمرکز، در صورت مشاهده ماموران راهنمایی و رانندگی اعمال قانون خواهید شد. همچنین استفاده از بوق هایی که صدای نامتعارف تولید می کنند نیز باعث اذیت دیگران شده و نباید از این موارد استفاده کنید. استفاده از اگزوزهایی که صدای بلند دارند نیز ممنوع است.

شیشه ها
بسیاری از افراد برای زیبایی و همچنین در امان ماندن از نور آفتاب، اقدام به دودی کردن شیشه های خودروی خود می کنند. توجه داشته باشید با این کار در شب، دید خودروی شما کاهش پیدا می کند و باید با دقت بیشتری رانندگی کنید. علاوه بر آن، از دید پلیس خودروهایی که بیش از اندازه قانونی شیشه های دودی دارند، جریمه شده و موظف هستند شیشه ها را به حالت استاندارد برگردانند.
