کابوسی به نام واشر سر سیلندر

همه افراد حداقل یکبار این جملات به گوششان رسیده که واشر سر سیلندر رد کردم ؟؟ واشر سوزوندم و جملاتی امثال این ها که همگی یک کلمه مشترک دارند و آن واشر سر سیلندر است خیلی از افرادی که دارای وسیله نقلیه هستند شاید حداقل یکبار برای این مشکل به تعمیر گاه ( پژو 405 دارا میفهمن چی میگم) مراجعه کردند و با پرداخت کلی هزینه و اتلاف وقت و درگیری ماشین خود را تحویل گرفته اند. و همگی این سوال را دارند که چرا باید واشر سر سیلندر از بین برود ؟؟ این قطعه چه عملکردی دارد؟؟؟ چرا اینقدر دچار نقص می شود و میسوزد ؟؟؟ و هزار سوال بی پاسخ درمورد این قطعه پر درد سر علل خصوص برای موتور های پژو و از همه بیشتر موتور پژو 405 (تیپ موتور xu7) که با این مشکل بسیار مواجه می شوند.
واشر سر سیلندر چیست ؟؟

موتور از دو قسمت مختلف تشکیل شده که قسمت بزرگ و اعظم آن که پیستون شاتون و میلنگ درون خود جای داده است را بدنه اصلی و قسمت فوقانی که بخش کوچکتری است و سوپاپ های و غیر در آن تعبیه شده است را سر سیلندر می نامند.
واشر سر سیلند از چنس پنبه نسوز و فولاد و مس است تا حرارت بسیار بالای فشار انفجار بنزین درون موتور را تحمل کند. که وظیفه آن اتصال یک پارچه سر سیلندر و بلوک سیلندر است ( مثل همون واشر هایی که توی شیر آب هستن) تا از مخلوط شدن آب و روغن درون موتور جلوگیری کند. می توان گفت که واشر سر سیلندر قطعه ایی بسیار مهم که از مخلوط شدن سه مایع روغن بنزین و آب جلو گیری میکند. واشر سر سیلند هم از بیرون امدن گاز های که از انفجار بنزین درون سیلندر رخ می دهد جلو گیری می کند.
سوختن واشر سر سیلندر یعنی چه ؟
شاید فکر کنید که این پنبه نسور و فولاد است که نمی سوزد ولی در کل سوختن واشر سر سیلندر به این معنی است که این قطعه فرم و شکل عادی خود را از دست می دهد و کارایی لازم را برای وظایف اصلی خود نخواهد داشت و موجب بروز مشکلات بسیار خواهد شد.
واشر سر سیلندر چگونه می سوزد ؟؟؟
نشانه های زیادی در این مورد وجود دارد اما باید توجه کنید که هر کاری که باعث بالا رفتن دمای موتور شود باعث بروز این مشکل می شود.
1 – آب رادیات به هر دلیلی کم باشد
2 – آب رادیات در گردش نباشد (می توان پیچ خوردی شلنگ ها خرابی واتر پمپ گرفتگی توسط رسوبات باشد)
3 – جوش آوردن پیا پی
4 – خرابی فن خودرو و عدم توانایی در خنک کردن آب درو رادیات
5 – استفاده نکردن از ضد یخ و ضد جوش در تمامی فصول سال
6 – نقص در ترموستات
7 – رانندگی طولانی علل خصوص در فصول گرم سال ( روشن ماندن زیاد خودرو )
این مورد خیلی مهم را متذکر شویم که سوختن واشر سر سیلند به یکباره در لحظه رخ نمی دهد ( مگه کاغذ که یهویی بسوزه ) این عوامل در مدت زمان کوتاهی به سوزاندن واشر سر سیلندر شما کمک اساسی خواهند کرد پس بهتر برای به تعویق افتادن این امر این عوامل را جدی بگیرید و به سادگی از کنار این موارد عبور نکنید. همان طور که در ابتدا گفته شد هر کاری که به بالا رفتن دمای موتور کمک کند باعث بروز این امر می شود که پاد زهر گرمای موتور آب درون موتور است پس این مورد را جدی بگیرید و آب خودرو را چک کنید. هر چند وقت یکبار بخ خودرو برسید مثل هواگیری آب رادیات و کار هایی ساده که هر گرز به آنها اهمیت نمی دهیم.
چگونه بدانیم که واشر سالم است یا خراب ؟؟
برای این کار نیازی نیست که سر سیلندر را باز کنید و چک کنید که واشر سر سیلندر سالم است یا خیر که این کار علاوه بر وقت و هزینه زیاد کاری احمقانه است. بد بسته شدن واشر و سر سیلندر نیز می تواند باعث خرابی شود. در اینجا به چند مورد از نشانه های این کابوس واشر سر سیلندر اشاره می کنیم
1- آب روغن قاطی کردن موتور ( وجود آب در رادیات)
2- کم شدن آب رادیات و روغن به صورت غیر طبیعی
3- بد کار کردن موتور و صدای اضافی
4- متور شدن شلنگ های آب
5- دیر روشن شدن ماشین در صبح
6- وجود بخار در اگزوز در حین کار کردن وگرم شدن ( دود سفید )
7- بالا بودن دائمی آمپر آب ( داغ بودن)
8- تغییر رنگ روغن موتور ( از طریق گیج روغن مشخص می شود)
9- وجود حباب در آب رادیات عمده موارد ذکر شده می تواند نشانه ایی از سوزاندن واشر سر سیلند موتور خودروی شما باشد که باید سریع باید اقدمات لازم را انجام دهید و به تعمیرگاه مراجعه کنید.
موارد بالا که گفتیم نشانه های از بین رفتن واشر سر سیلندر است هر گاه این مشکل برای شما پیش امد اگر تعمیرگاه مجازی در نزدیکی دارید ماشین را سریع به تعمیر گاه منتقل کنید و یا اگر فاصله زیادی دارید سعی کنید ماسین را بکسل کنید تا بیشتر از این به موتور آسیب نزد حال اگر حین حرکت متوجه این مشکل شدید ماشین را به سمت راست هدایت کنید و پارک کنید کاپوت را بالا بزنید تا کمی از دمای موتور خارج شود فن ها را چک کنید در این حالت روی بلوک سیلندر هیچ وقت آب نریزید زیرا اختلاف دما آب و سیلندر باعث ترک خوردن سیلندر میشود به هیچ وجه در پوش آب رادیات را باز نکنید که باعث پاشیده شدن آب داغ تحت فشار می شود آب را میتونید کم کم روی فن ها بریزد که رادیات خنک شود تا دمای موتور و آمپر کم کم پایین بیاید.
اگر واشر سوزاندیم چه کنیم ؟؟؟؟

موارد بالا که گفتیم نشانه های از بین رفتن واشر سر سیلندر است هر گاه این مشکل برای شما پیش امد اگر تعمیرگاه مجازی در نزدیکی دارید ماشین را سریع به تعمیر گاه منتقل کنید و یا اگر فاصله زیادی دارید سعی کنید ماسین را بکسل کنید تا بیشتر از این به موتور آسیب نزد حال اگر حین حرکت متوجه این مشکل شدید ماشین را به سمت راست هدایت کنید و پارک کنید کاپوت را بالا بزنید تا کمی از دمای موتور خارج شود فن ها را چک کنید در این حالت روی بلوک سیلندر هیچ وقت آب نریزید زیرا اختلاف دما آب و سیلندر باعث ترک خوردن سیلندر میشود به هیچ وجه در پوش آب رادیات را باز نکنید که باعث پاشیده شدن آب داغ تحت فشار می شود آب را میتونید کم کم روی فن ها بریزد که رادیات خنک شود تا دمای موتور و آمپر کم کم پایین بیاید.
واشر سر سیلندر گران است ؟؟؟
خود قطعه واشر سر سیلندر قیمت چندانی ندارد اما به دلیل اینکه برای تعویض این قطعه باید قطعات مختلفی از خودرو باز شود دستمزد بالایی دارد شما عمده هزینه ایی در زمان برخورد با این مشکل پرداخت می کنید هزینه اجرت تعمیر کار است
درنهایت این مایع ( آب) چه برای انسان و چه برای پیشرانه موتور حیاتی است. با کم بودن این مایع در موتور باعث چه دردسر هایی می شود پس با چک کردن این مورد ساده از این دردسر ها دور باشید و با آرامش و در نهایت اطمینان رانندگی کنید. می توانید برای مراقبت از پیشرانه خودرو خود مقاله مراقبت از قلب خودرو را مطالعه کنید.