پشت سری های فعال چیست؟

پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن زندگی ها و جوامع در خیلی از زمینه ها به کمک بشر آمده و صنعت خودرو نیز از این پیشرفت عقب نمانده است و امکانات رفاهی و ایمنی خودرو ها هر روز بروز تر و بهتر می شود.
یکی از این تکنولوژی های جدید پشت سری فعال یا (Active Headrest (AHR است. پشت سری فعال هنگام تصادفات از آسیب هایی به سر نشینان خودرو تا حدودی جلو گیری می کند در این مقاله به بررسی و تاریخچه پیدایش پشت سری فعال درخودرو می پردازیم.
پشت سری فعال

پشت سری ها یکی از اجزای صندلی هر خودرو محسوب می شود و در بالای صندلی قرار دارد و قابلیت تنظیم ارتفاع را به نسبت قد شما دارند این پشت سری ها در ساده ترین حالت نقش ایمنی در تصادفات را برعهده دارند وخیلی از افراد از این مسئله ساده بی اطلاع هستند.
این تکنولوژی در این دهه اخیر به مرور بر روی اکثر خودرو، شرکت های مختلف نصب شده اما همچنان متاسفانه مبحث ایمنی در خودرو های تولید داخلی بسیار بی اهمیت است و هیچ کدام از خودرو ساز ها این موضوع را جدی نمی گیرند.
اسپرت کردن خودرو بدون پشت سری!
در خودرو های قدیمی ایمنی خودرو ها به این اندازه پیشرفت نکرده بودو بسیاری از خودرواز ایمنی پایینی برخوردار بودند و شاید شما هم در گذشته یک خودرو قدیمی داشتید که پشت سری های ساده را نیز نداشت حتی جایی برای نصب این پشت سری ها تعبیه نمی شد و آسیب های جدی در تصادفات به سر و شانه راننده و سرنشینان خودرو وارد می کرد.
در شهر شما هم دیده اید که بسیاری از افراد برای اسپرت و خاص بودن خودرو های خود اقدام به در آودن این پشت سری ها می کنند و خیلی از این افراد از کاربرد و فواید این پشت سری های به ظاهر ساده مطلع نیستند.
پشت سری فعال

در هنگام رانندگی شاید برای خیلی ها پیش آمده که درجایی مجبور به ترمز ناگهانی شوند مثل عبور یک کودک از وسط خیابان و یا ترمز کردن ناگهانی خودرو جلویی و ازاین قبیل موارد که شما برای عدم برخورد به مانع خودرو خود را متوقف سازید شاید خودرو های پشت سرما شما چندان در این امر موفق نباشد و یا خود شما به مانع جلویی برخورد کنید در این بر خورد خودروی عقبی با خودرو شما یک ضربه بسیار محکم به بدنه خودرو شما انتقال پیدا می کند این ضربه حتی هم اگر بسیار نا چیز باشدبا حرکت رفت و برگشتی بدن شما همراه است.
این حرکت رفت و برگشتی به این صورت است که ابتدا سر و گردن شما ابتدا به سمت جلو و سپس به عقب حرکت خواهد کرد و این حرکت رفت و برگشتی تمامی نیروی انتقالی از ضربه را به سرو گردن شما وارد خواهد کرد پشت سری های فعال در چنین وضعیتی نقش بسیار مهمی را از جلو گیری وارد شدن ضربه به سر و گردن شما دارند. در هنگام رانندگی اگر ترمز شما دچار مشکل شود چه می کنید پیشنهاد می کنیم “مقاله هنگام عملکرد ترمز چه باید کرد؟” را بخوانید.
تنظیم پشت سری
تا اینجا به نقش مهم پشت سری های فعال پی بردید ولی گاها با وجود پشت سری های ساده خودرو درست تنظیم نکردن پشت سری ها نیز باعث آسیب به سرنشینان می شود و ضربه شدیدی به ستون فقرات گردن وارد می کند.
پشت سری ها نه باید زیاد به صندلی چسبیده باشند و متناسب با قد شما تنظیم شود به گونه ایی که پشت سری ها باید بدون فاصله و با سر، سرنشینان باشد و در ارتفاعی مناسب تمامی سر و گردن شما را در بر بگیرد تا در زمان تصادف بتواند نقش مفیدی را ایفا کند.
اما این پشت سری های ساده موجود در خودرو ها (خودرو های داخلی) تا حدودی می تواند ضربه ناشی از تصادفات را کم کند اما اگر ضربه به شدت بالا باشد این پشت سری ها تا حدی نقش خودر را ایفا می کنند اما اگر بتوانیم این پشت سری ها هم زمان با حرکت صندلی ها به سمت بالا و جلو حرکت داد و به سر، سرنشینان متصل باشد از ضربه می کاهد که پشت سری های فعال در خودرو این نقش را ایفا می کنند.
در ادامه یک فیلم کوتاه از نحوه عملکرد پشت سری های صندلی مشاهده می کنید.
در نهایت امیدوارم که مبحث ایمنی در خودرو های داخلی نیز به نسبت پیشرفت تکنولوژی به سمت جلو برود نه به سمت عقب موفق باشید.